ارزیابی تطبیقی بستر زیرساخت های دستگاه های اجرایی برای استقرار مدیریت دانش

ارزیابی تطبیقی بستر زیرساخت های دستگاه های اجرایی برای استقرار مدیریت دانش

مدیریت دانش
زیرساخت های مدیریت دانش
پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان
زیرساختهای مورد نیاز پیاده سازی مدیریت دانش
هدف از پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان
پیاده سازی مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی
وضعیت دستگاه های اجرایی برای پیاده سازی مدیریت دانش

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی

ارزیابی تطبیقی بستر زیرساخت های دستگاه های اجرایی برای استقرار مدیریت دانش

 

 

 

 

 

چکیده

در این پژوهش به بررسی مقایسه ای آمادگی دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه ی زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش پرداخته شد.

ابزار مورد استفاده برای گردآوری داده‌ها یک پرسش نامه ۳۶ سوالی بود که وضعیت زیرساخت‌های مدیریت دانش را در سه زیرساخت فرهنگ سازمانی، فرایندهای مدیریت دانش و فناوری اطلاعات می سنجید. این پژوهش تعداد ۲۸ دستگاه  ستادی استان  را مورد مطالعه قرار داد . طبق آمار رسمی دستگاه های فوق الذکر  تعداد جامعه آماری ۲۳۱۱ نفر بود که از این تعداد و با استفاده از روش نمونه گیری جدول مورگان نمونه آماری ۳۳۱ نفر به دست آمد که در نهایت با توزیع پرسش نامه بیشتر تعداد ۳۹۰ پرسش نامه قابل استفاده جمع آوری گردید.

 

 نتایج آزمون آلفای کرونباخ نشان داد که پرسش نامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است. به منظور روایی سنجی نیز از روایی محتوا و صوری استفاده و روایی پرسش نامه به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی مانند تی استیودنت و آزمون واریانس استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که همه ۲۸ دستگاه مورد مطالعه از وضعیت مطلوبی در زمینه زیرساخت ها برخوردار هستند. نتایج حاصل از رتبه بندی دستگاه ها نیز نشان داد که به صورت کلی سازمان انتقال خون بالاترین و اداره راه و شهرسازی جنوب  پایین ترین رتبه را در زیرساخت های مدیریت دانش دارا هستند. 

 

در نهایت نیز پیشنهاداتی مانند بهبود فرهنگ تسهیم دانش، توسعه سیستم ارزیابی و سازماندهی دانش و چند پیشنهاد عملیاتی و کاربردی دیگر برای بهبود وضعیت زیرساخت های مدیریت دانش ارایه گردید.  

 

 

 

کلمات کلیدی:

مدیریت دانش

فرهنگ سازمانی

فناوری اطلاعات

فرایندهای مدیریت دانش

زیرساخت های مدیریت دانش

 

 

 

 

 مقدمه

عصر حاضر، عصر اقتصاد دانش محور نامیده شده است. در این دوران توجه مدیران سازمان‌ها بیشتر به مقوله‌هایی همچون دانش و خلاقیت جلب شده است و در پی آن انسان‌های دانش‌گرا نسبت به انسان های عمل‌گرا اهمیت بیشتری پیدا كرده‌اند. صاحب‌نظران معتقدند دهه 80 دهه جنبش كیفیت و دهه 90 دهه مهندسی مجدد بوده است و دهه كنونی دهه مدیریت دانش است. به گفته پیتر دراكر چالش 50 سال اول هزاره سوم بهره‌وری دانش در سازمان‌هاست كه جز با مدیریت درست و مؤثر آن امكان‌پذیر نیست (افرازه، 1386). از این‌رو جای تعجب ندارد كه دانش قواعد قدیمی مربوط به رقابت و استراتژی را دگرگون كرده است، به‌طوریكه پایه و اساس اقتصادهای صنعتی از منابع مادی به سمت دارایی‌های فكری سوق داده شده است. این امر محققان را بر آن داشته است تا درباره چگونگی مدیریت این سرمایه ارزشمند تحقیق كنند. 

 

علی‌رغم تحقیقات قابل توجهی که تاکنون در حوزه مدیریت دانش صورت گرفته است، کمتر پژوهشی به‌طور جامع به بررسی کلیه مولفه‌های زیر ساختی مدیریت دانش پرداخته است. لذا این تحقیق سعی دارد تا مولفه‌های مربوط به زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش را به‌طور جامع و یکپارچه در بین دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان مورد بررسی و  تجزیه و تحلیل قرار دهد. در این فصل قصد داریم تا اهمیت، سوالات پژوهشی و مسیر انجام تحقیق را به اختصار تبیین نموده تا تصویری کلّی از آن حاصل گردد.

 

 

 

1-2- بیان مسأله تحقیق

الزامات مدیریت دانش، سازوكاری است كه سازمان از طریق آن دانش را مدیریت می كند و افراد در بخش های متفاوت آن، دانش خود را از طریق این زیرساخت تسهیم می كنند، به طوری كه اعضا بتوانند از آن دانش به طور كاملاً اثربخش استفاده كنند. این زیرساخت باعث می شود، فرآیندهای ضروری دانش با حداكثر كارآیی صورت گیرند، از فناوری ها اعم از سخت افزار و نرم افزار كارآمدتر استفاده شود و خلق، تسهیم و به  كارگیری دانش انجام پذیرد. هدف اصلی این زیرساخت، چیزی جز جریان دادن دانش در رگ-های فرآیندهای كاری سازمان نیست. الزامات مدیریت دانش شامل الزامات فرهنگی، الزامات فرایندهای دانشی و الزامات فناوری اطلاعات می باشد.

 

 یك زیرساخت قوی دانش بر اساس مبانی قوی ایجاد می شود و این مبانی به استفاده كامل از دانش می انجامد. در این میان، مدیریت دانش بر افراد و تعاملات آنها تمركز دارد. خلق و تسهیم دانش، حاصل تعاملات انسان ها در حین كار است، لذا در مدیریت دانش ابتدا باید افراد را به اطلاعات مرتبط كرد. این ارتباط شامل فرایندها و تشویق لازم است؛ نه صرفاً برای ایجاد اعتماد و استفاده از اطلاعات موجود، بلكه به دنبال آن، برای سهیم شدن در منبع جهانی اطلاعات. سپس افراد باید با هم مرتبط شوند. آنها باید قادر به یافتن یكدیگر بوده و در مورد درخواست و دریافت كمك و انتشار تجاربشان راحت باشند. این كار به آنان این احساس را می دهد كه خود را همواره در تحقق اهداف استراتژیك سازمان سهیم ببینند. 

 

مدیریت دانش را نباید با مدیریت داده ها اشتباه كرد. مدیریت داده ها بر فرآیند و فناوری تمركز دارد، در حالی كه اركان مدیریت دانش، افراد و توانایی جمعی آنان برای تشریك مساعی سریع و اثربخش است. بدون مدیریت داده ها، مدیریت دانش موفق نخواهد بود. پیوند دادن این دو، نیازمند تعهد به فرهنگ تسهیم دانش است. سازمان برای رسیدن به این منظور چاره ای جز سرمایه گذاری و تعهد به ایجاد فرهنگ مطلوب سازمانی ندارد. بدون آنكه افراد نسبت به دانش تعهد داشته باشند و فعالیت های فعلی دانش را بپذیرند، زیرساخت دانش موفق نخواهد بود. همچنین، بدون داشتن یك زیرساخت فناوری كه به اندازه كافی برای پشتیبانی فعالیت های دانش قوی باشد، زیرساخت  دانش عمل نمی كند و تا زمانی كه فرآیندهای مبتنی بر دانش نباشند نیز، مدیریت دانش دارای زیرساخت مناسبی برای عمل نخواهد بود(سیوان ، ۲۰۰۰). استعاره انتقال علم از بازو به مغز و تبدیل اطلاعات به دانش و نهایتاً به كار یا خروجی مشخص دارای ارزش افزوده، حاكی از آن است كه تنوع، خلاقیت، نوآوری و دانش محور شدن سازمان ها، انتخابی اجتناب ناپذیر برای سازمان های قرن بیست ویكم خواهد بود(میشل و رایس ، ۲۰۰۷). 

 

همان گونه که بیان شد مبانی زیر ساخت مدیریت دانش شامل نظام فناوری اطلاعات، فرایندهای دانش و فرهنگ سازمانی می باشد که این مبانی منجر به استفاده کامل از دانش می گردند. این تحقیق نیز با مفروض داشتن این سه عامل در پی تبیین و سنجش وضعیت هر یک از این عوامل در سازمان های مورد مطالعه جهت استقرار مدیریت دانایی و نیز رتبه بندی آنها به منظور توجه و تقویت عوامل ضعیف تر می باشد. لذا با توجه به اهمیت بحث الزامات و زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش، سوال اساسی تحقیق حاضر این است که دستگاه های اجرایی ستادی در استان سیستان و بلوچستان از نظر زیرساخت های مدیریت دانش در چه سطحی هستند؟ رتبه بندی آنها به چه صورتی است؟ 

 

و راهکارهای بهبود وضعیت این سازمان ها در ارتباط با زیرساخت های مدیریت دانش کدامند؟

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل اوّل: کلیّات پژوهش 1

1-1- مقدمه 2

1-2- بیان مسئله تحقیق 2

1-3- اهداف پژوهش 4

1-4-ضرورت انجام تحقیق 4

1-5- فرضیات (یا سئوالات پژوهشی) 6

1-5-1-سؤال اصلی 6

1-5-2- سؤالات فرعی 6

1-6- قلمرو تحقیق 6

1-6-1- قلمرو موضوعی 6

1-6-2- قلمرو مکانی 7

1-6-3- قلمرو زمانی 7

1-7- روش تحقیق 7

1-8- شرح واژه ها و اصطلاحات بکار رفته در تحقیق 8

1-8-1- زیر ساخت مدیریت دانش 8

1-8-2-فرهنگ سازمانی  8

1-8-3- فرآیندهای دانش  8

 

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش 9

2-1-مقدمه 10

2-2- مدیریت دانش 10

2-3- مبانی تئوریک مدیریت دانش 11

2-3-1- دانش چیست؟ 11

2-3-2-روابط داده، اطلاعات و دانش 15

2-3-3- عناصر دانش 16

2-3-4- ویژگی های دانش 19

2-3-5-انواع دانش 22

2-3-5-1- انواع دانش از نظر نوناکا 22

2-3-5-2-انواع دانش از نظر جورنا 23

2-3-5-3-انواع دانش از نظر ماشلوپ 24

2-3-5-4- طبقه بندی بلاکلر از دانش 25

2-3-5-5- طبقه بندی لیدنر و علوی از دانش 26

2-4-مدیریت دانش چیست؟ 26

2-4-1-انتقادات وارد بر مدیریت دانش 27

2-4-2- تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش 29

2-4-3- تكامل مدیریت دانش 31

2-4-4- ظهور مدیریت دانش 32

2-4-5-فرآیند تكامل مدیریت دانش 33

2-4-6-چرخه مدیریت دانش 37

2-4-6-1-تولید دانش 37

2-4-6-2-جمع‏آوری دانش 42

2-4-6-3- الگوبرداری 44

2-4-6-4- دسته‏بندی دانش 46

2-4-6-5- ذخیره دانش 46

2-4-6-6- انتشار دانش 50

2-4-6-7- بکارگیری دانش 54

2-4-6-8- یکپارچگی دانش 54

2-5- مدل‌های مدیریت دانش 55

2-5-1- مدل عمومی دانش در سازمان 55

2-5-2- مدل نوناكا 57

2-5-3- مدل شش بعدی مدیریت دانش 59

2-5-4- مدل رن جانستون 61

2-5-5- مدل ادل و گراسیون 62

2-5-6- مدل استیوهالس 64

2-5-7- مدل ایجاد و كاربرد دانش ویگ 65

2-5-8-مدل دانش شناسی سازمانی وان كروگ و روس (1995) 70

2-5-9- مدل مدیریت دانش چوو 70

2-5-10-مدل مدیریت دانش بویست 73

2-5-11- چهارچوب مدیریت دانش پرابست 75

2-6- زیرساخت‌های مدیریت دانش 77

2-6-1-عامل فنی (فناوری اطلاعات) 78

2-6-2- عامل فرهنگ سازمانی 80

2-6-3- حمایت مدیریت 82

2-6-4-حس تعلق سازمانی 83

2-6-5- مشاركت در تصمیم گیری 83

2-6-6- عامل مدیریتی 83

2-6-7- فناوری‌های مدیریت دانش 84

2-6-8- مدیریت محتوا 85

2-6-9- طبقه بندی دانش 87

2-6-10- گروه افزار 87

2-6-11- گروه های تسهیم تجربه آن لاین 89

2-6-12- پورتال های سازمانی 90

2-6-13- تحلیل و طراحی شبكه اجتماعی(اس. ان. ای) 92

2-6-14- یادگیری الكترونیك 93

2-6-15- داستان گویی و حكایات 94

2-6-16- ابزارهای بی سیم برای انتقال دانش 94

2-6-17- سیستمهای مدیریت نوآوری و ایده 95

2-6-18- تركیب ابزارها و فناوری های مدیریت دانش 96

2-6-18- سیستم‌های خبره 98

2-7- مبانی زیر ساخت مدیریت دانش 99

2-7-1- فرهنگ سازمانی 100

2-7-1-1-حمایت مدیریت  102

2-7-1-2-حس تعلق سازمانی  102

2-7-1-3-مشارکت در تصمیم گیری 102 

2-7-2-فرآیندهای دانش  103

2-7-2-1-پردازش دانش  103

2-7-2-2- انتقال دانش 104

2-7-2-3- تسهیم دانش 104

2-7-3- نظام فناوری اطلاعات  105

2-7-3-1- سیستمهای اطلاعاتی   106

2-7-3-2-مدیریت فناوری اطلاعات  106

2-7-3-3-فرآیندهای کسب اطلاعات  107

2-8- پیشینه پژوهش 107

2-9- جمع بندی 109

 

فصل سوّم: روش پژوهش 110

 3-1- مقدمه 111

3-2- روش تحقیق 111

3-3- فرآیند تحقیق 112

3-3-1-مطالعه ای جامع بر مبانی نظری و پیشینه پژوهش صورت گرفته بر روی مفاهیم مدیریت دانش و زیرساخت های مدیریت دانش 112

3-3-2- شناسایی شاخص های مربوط به زیرساخت های مدیریت دانش 112

3-3-3- جمع‌آوری داده‌‌های تحقیق 112

3-3-4- تحلیل داده‌های تحقیق 112

3-4- جامعه آماری 113

3-5- نمونه آماری 114

3-6-مدل مفهومی تحقیق 114

3-7- روش گردآوری داده ها 115

3-8- روایی پرسشنامه 119

3-9- پایایی پرسشنامه 119

3-10- روش ها و تکنیک های تجزیه و تحلیل داده ها  121

3-11- جمع بندی 121

 

فصل چهارم: تجزیه وتحلیل نتایج پژوهش 123

4-1- مقدّمه 124

4-2- یافته های توصیفی 124

4-3- یافته‏های استنباطی 128

۴-۴- جمع بندی 177

 

فصل پنجم: نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات پژوهش 178

5-1-مقدمه 179

5-2- مروری مختصر بر بیان مسأله 179

5-4- پیشنهادات کاربردی 186

۵-۵- پیشنهادات برای تحقیقات آتی 186

6-5- محدودیت های تحقیق 187

منابع و ماخذ 188

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جدول‌ها

جدول 2-1: کاربرد انواع مختلف دانش در ساختارهای پنج گانه مینتزبرگ 24

جدول 2-۲: نخستین تلاش ها در راستای مدیریت دانش 29

جدول 2-3 : مدل مدیریت دانش با توجه ساختار كار (جانستون، 2000) 61

جدول 2-4: مدل مدیریت دانش ویگ- سطوح درونی‌سازی (ویگ، 1993) 66

جدول 2-5: ماتریس مدیریت دانش (ویگ، 1993) 68

جدول 2-6: مدل دانش بویست (1987) 75

جدول 2-7: اهداف و نیازمندی‌های پورتال دانش سازمانی 91

جدول 2-8: طبقه‌بندی ابزارهای فناوری اطلاعات بر مبنای زمان و مكان همكاری افراد (رائو، 2005) 96

جدول 2-9: ابزارهای فناوری اطلاعات برای فرآیندهای مدیریت دانش (رائو، 2005) 97

جدول 2-10: ابزارهای فناوری اطلاعات در مدل مارپیچ دانش (نوناكا و تاگوچی، 2001) 98

جدول 3-1: جدول نمونه گیری مورگان 116

جدول ۳-۲: ابعاد و گویه های پرسش نامه تحقیق 121

جدول 4-1  داده های مربوط به جنسیت پاسخ دهندگان  124

جدول 4-2  داده های مربوط به مشخصات سابقه خدمت………… 125

جدول 4- 3  توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات 126

جدول 4-4  توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب  پست سازمانی 127

جدول 4-5 آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای پرسشنامه 128     

جدول 4-6 یافته های برآمده از فرضیه 1ارزیابی وضعیت عوامل زمینه ای در پیاده سازی مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان  129  

جدول 4-7  یافته های برآمده از فرضیه 1بررسی و ارزیابی وضعیت شاخص های مولفه‏های فرایندهای مدیریت دانش برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 130  

جدول 4-8  یافته های برآمده از فرضیه 2 بررسی و ارزیابی وضعیت خلق و كسب دانش برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان

جدول 4-9 یافته های برآمده از فرضیه 3 بررسی و ارزیابی وضعیت ارزیابی و سازماندهی دانش برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 132  

جدول 4-10 یافته های برآمده از فرضیه 4 بررسی و ارزیابی وضعیت به اشتراك گذاری دانش برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 133  

جدول 4-11 یافته های برآمده از فرضیه 5 بررسی و ارزیابی وضعیت به كارگیری دانش برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 134  

جدول 4-12 یافته های برآمده از فرضیه 6 بررسی و ارزیابی وضعیتشاخص-های الزام  فنیبرای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 135

جدول 4-13 یافته های برآمده از فرضیه 7 بررسی و ارزیابی وضعیتسیستم های اطلاعاتی برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 136  

جدول 4-14 یافته های برآمده از فرضیه 8 بررسی و ارزیابی وضعیت فرآیندهای كسب اطلاعات برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 137 

جدول 4-15 یافته های برآمده از فرضیه 9 بررسی و ارزیابی وضعیت مدیریت فناوری اطلاعات برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 138 

جدول 4-16 یافته های برآمده از فرضیه 10 بررسی و ارزیابی وضعیتشاخص های الزام فرهنگیبرای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 139  

جدول 4-17 یافته های برآمده از فرضیه 11 بررسی و ارزیابی وضعیت مشاركت در تصمیم گیری برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 140  

جدول 4-18 یافته های برآمده از فرضیه 12 بررسی و ارزیابی وضعیت حس تعلق سازمانی برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 141  

جدول 4-19 یافته های برآمده از فرضیه 13 بررسی و ارزیابی وضعیت حمایت مدیریت برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 142 

جدول 4-20 یافته های برآمده از فرضیه 14 بررسی و ارزیابی وضعیت اعتمادبرای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان 143  

جدول 4-21 یافته های برآمده از فرضیه 15 بررسی و ارزیابی وضعیت تناسب مدیریت دانشبرای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان

جدول 4-22 خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با زیرساخت‏های مدیریت دانش 145

جدول 4-23 خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان فراِیندهای مدیریت دانش 147

جدول 4-2۴ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان عامل فناوری 149

جدول 4-2۵ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان عامل فرهنگی 151

جدول 4-2۶ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان فراِیندهای خلق و كسب دانش 153

جدول 4-2۷ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان فراِیندهایارزیابی و سازماندهی دانش 155

جدول 4-۲۸ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان فراِیندهای به اشتراك گذاری دانش 157

جدول 4-۲۹ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان فراِیندهای به كارگیری دانش 159

جدول 4-3۰ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان سیستم های اطلاعاتی 161

جدول 4-3۱ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان فرآیندهای كسب اطلاعات 163

جدول 4-3۲ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان مدیریت فناوری اطلاعات 165

جدول 4-3۳ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان مشاركت در تصمیم گیری 166

جدول 4-3۴ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان حس تعلق سازمانی 169

جدول 4-3۵  خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان حمایت مدیریت 171

جدول 4-3۶ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان اعتماد 173

جدول 4-3۷ خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون رابطه  دستگاه‏ههای اجرایی با میزان تناسب مدیریت دانش 175

 جدول  4-۳۸  خروجی آزمون فریدمن برای اولویت بندی متغیرهای تاثیرگذار  176

جدول 4-۳۹  آزمون فریدمن برای تعیین اولویت متغیرهای تاثیرگذار  بر میزان زیرساخت های مدیریت دانش 177

جدول 5-1 وضعیت دستگاه های مورد مطالعه در زیرابعاد مروبط به زیرساخت های مدیریت دانش 181

جدول 5-2 مقایسه دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در ارتباط با زیرساخت های مدیریت دانش 183

جدول ۵-۳ مقایسه دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زیر ابعاد زیرساخت های مدیریت دانش 184

 

 

 

فهرست شکل‌ها 

شکل 2-1: سلسله مراتب دانش 12

شکل 2-2: چرخه مدیریت دانش 37

شکل 2-3: چرخه تولید دانش 39

شکل 2-4: مدل عمومی دانش در سازمان 56

شکل 2-5: چارچوب مفهومی فرایندهای ایجاد دانش 58

شکل 2-6: مدل شش بعدی مدیریت دانش (تومی و پری، 2001) 59

شکل 2-7: سلسله مراتب اشكال دانش (ویگ، 1993) 69

شکل 2-8: مروری بر مدل مدیریت دانش چوو (1998) 73

شکل 2-9: مدل مدیریت دانش (بویست، 1998) 74

شکل  2-10: چهارچوب مدیریت دانش با محوریت اجزای اصلی تشكیل‌دهنده (پرابست و همكاران، 2000) 77

شکل 2-11: مبانی زیر ساخت مدیریت دانش(sivan, 2000) 100

 

 

 

 

فهرست نمودارها

نمودار 2-1: مدل مبتنی بر فرایندها و فراهم كننده‌های مدیریت دانش (اودل و گرایسون، 1998) 62

نمودار 2-2 : مدل مبتنی بر فرایندهای دانش (هالس، 2001) 64

نمودار 3-1: فرآیند تحقیق 113

نمودار3-2:  مدل مفهومی پژوهش 115

 نمودار  4-1: داده های مربوط به جنسیّت پاسخ دهندگان 124 

 نمودار  4-2: داده های مربوط به مشخصّات  سابقه خدمت…………………. 125

 نمودار  4-3 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات 126

 نمودار  4-4توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب پست سازمانی 127

 

 

 

 

 

 

 

  • پیامدهای قاچاق انسان

    پیامدهای قاچاق انسان قاچاق انسان پیامدهای قاچاق انسان تحقیق قاچاق انسان تحقیق درباره قاچاق انسان تبعات قاچاق انسان پیامدهای فردی قاچاق انسان پیامدهای خانوادگی قاچاق انسان پیامدهای اجتماعی قاچاق انسان رفتن به سایت اصلی دانلود تحقیق رشته حقوق پیامدهای قاچاق…

  • کتاب تفکر سیستمی دکتر قاسم مختاری

    کتاب تفکر سیستمی دکتر قاسم مختاری کتاب تفکر سیستمی دکتر قاسم مختاری مبانی ابزار و روش رفتن به سایت اصلی کتاب تفکر سیستمی دکتر قاسم مختاری (مبانی ابزار و روش) به تعداد 389 صفحه pdf شامل مباحث زیر می باشد.…

  • پاورپوینت چاقی کودکی و نوجوانی

    پاورپوینت چاقی کودکی و نوجوانی پاورپوینت چاقی کودکان دبستانی پاورپوینت چاقی کودک پاورپوینت چاقی کودکان در ایران پاورپوینت چاقی کودکان ppt پاورپوینت درمان چاقی نوجوانان رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت چاقی کودکی و نوجوانی جهت رشته تغذیه در قالب…

  • ادبیات نظری و پیشینه پژوهش مدیریت دانش

    ادبیات نظری و پیشینه پژوهش مدیریت دانش مبانی نظری مدیریت دانش دانلود مبانی نظری مدیریت دانش پیشینه تحقیق مدیریت دانش ادبیات نظری مدیریت دانش فصل دوم پایان نامه مدیریت دانش مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش ادبیات و مبانی…

  • پاورپوینت آموزش تدریس مطالعات اجتماعی هشتم - حکومت ساسانیان

    پاورپوینت آموزش تدریس مطالعات اجتماعی هشتم - حکومت ساسانیان رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آموزش تدریس مطالعات اجتماعی هشتم - حکومت ساسانیان به دانش آموزان کلاس هشتم متوسطه اول در قالب 30 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل…

  • پاورپوینت فصل پنجم کتاب مبانی اقتصاد سنجی گجراتی ترجمه ابریشمی

    پاورپوینت فصل پنجم کتاب مبانی اقتصاد سنجی گجراتی ترجمه ابریشمی کلمات کلیدی : پاورپوینت رگرسيون دو متغيره: تخمين فاصله‎اي و آزمون فرضيه پاورپوینت فصل پنجم کتاب اقتصاد سنجی گجراتی پاورپوینت فصل پنجم کتاب اقتصاد سنجی گجراتی ترجمه دکترحمید ابریشمی کتاب…

  • پاورپوینت گل تیره نخود چیست

    پاورپوینت گل تیره نخود چیست رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت گل تیره نخود چیست جهت رشته گوناگون در قالب 24 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش       مقدمه : (Leguminosae)تیره…

  • پاورپوینت آموزش درس فولاد یک رشته عمران

    پاورپوینت آموزش درس فولاد یک رشته عمران پاورپوینت آموزش فولاد 1 پاورپوینت طراحی سازه های فولادی پاورپوینت اموزش عمران رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آموزش فولاد یک جهت رشته عمران در قالب 71 اسلاید و با فرمت بصورت کامل…

  • پاورپوینت عوارض چاقی و اضافه وزن بلوغ زودرس

    پاورپوینت عوارض چاقی و اضافه وزن بلوغ زودرس پاورپوینت چاقی بلوغ زودرس پاورپوینت چاقی و بلوغ زودرس پاورپوینت چاقی باعث بلوغ زودرس می شود پاورپوینت ارتباط چاقی با بلوغ زودرس رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت عوارض چاقی و اضافه…

  • مهر و تاریخچه آن

    مهر و تاریخچه آن مهر مهرسازی مهر و گرافیک روش ساخت مهر دانلود مقاله مهر و تاریخچه آن تحول موضوعی مهر ها مهر های دوره ی صفوی تصاویر مهر های شاهان صفوی مهر های دوره ی قاجار خرید مقالات گرافیک…

  • سوالات آزمون احراز صلاحیت مشاوران فناوری و اطلاعات-بخش عمومی

    سوالات آزمون احراز صلاحیت مشاوران فناوری و اطلاعات-بخش عمومی کلمات کلیدی : سوالات آزمون مشاوران فناوری و اطلاعات رشته مدیریت سوالات آزمون احراز صلاحیت مشاوران فناوری و اطلاعات رشته سخت افزار سوالات آزمون احراز صلاحیت مشاوران فناوری و اطلاعات رشته…

  • نقش آی تی در ERP و کاهش هزینه‌های كیفیت سازمانها و شركتها

    نقش آی تی در ERP و کاهش هزینه‌های كیفیت سازمانها و شركتها منابع سازمان فناوری اطلاعات برنامه ریزی منابع سازمان نقش آی تی در كاهش هزینه‌های كیفیت سازمانها و شركتها نقش آی تی در ERP و کاهش هزینه‌های كیفیت سازمانها…

  • دانلود پاورپوینت فرایند تجارت الکترونیک در ایران و جهان

    دانلود پاورپوینت فرایند تجارت الکترونیک در ایران و جهان پاورپوینت فرایند تجارت الکترونیک پاورپوینت درمورد تجارت الکترونیک پاورپوینت برای تجارت الکترونیک رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت فرایند تجارت الکترونیک در ایران و جهان جهت رشته مدیریت در 44 اسلاید…

  • دانلود پاورپوینت قوانین و مقررات مرتبط با مسئولیتهای مهندسی در ساختمان های مسکونی

    دانلود پاورپوینت قوانین و مقررات مرتبط با مسئولیتهای مهندسی در ساختمان های مسکونی پاورپوینت قوانین و مقررات پاورپوینت مسئولیتهای مهندسی پاورپوینت ساختمان های مسکونی پاورپوینت تراکم ساختمانی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت قوانین و مقررات مرتبط با مسئولیتهای مهندسی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت ارتباط

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت ارتباط مبانی نظری کیفیت ارتباط پیشینه کیفیت ارتباط دانلود مبانی نظری کیفیت ارتباط پیشینه تحقیق کیفیت ارتباط ادبیات نظری کیفیت ارتباط پیشینه تحقیق در مورد کیفیت ارتباط مبانی نظری در مورد کیفیت ارتباط دانلود…

  • اهمیت و اهداف ادبیات کودک و تشریح دیدگاه های متفاوت درباره ادبیات کودک

    اهمیت و اهداف ادبیات کودک و تشریح دیدگاه های متفاوت درباره ادبیات کودک کلمات کلیدی : انواع ادبیات کودک وظایف ادبیات کودک پایان نامه ادبیات کودک اهمیت و اهداف ادبیات کودک پیدایش و سیر تاریخی ادبیات کودک دیدگاه های متفاوت…

  • تحلیل قاچاق انسان و مبارزه با جرم آن با در اسناد بین المللی

    تحلیل قاچاق انسان و مبارزه با جرم آن با در اسناد بین المللی قاچاق انسان در قانون مجازات اسلامی تحقیق در مورد قاچاق قاچاق انسان در حقوق بین الملل پایان نامه قاچاق انسان قاچاق انسان در پروتکل الحاقی به کنوانسیون…

  • پاورپوینت عوامل موثر بر موفقیت آموزشی در دبیرستانهای دولتی

    پاورپوینت عوامل موثر بر موفقیت آموزشی در دبیرستانهای دولتی پاورپوینت موفقیت آموزشی پاورپوینت آموزش موفقیت پاورپوینت آموزش موفقیت مالی پاورپوینت موسسه آموزشی موفقیت پاورپوینت دوره آموزشی موفقیت رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت عوامل موثر بر موفقیت آموزشی در دبیرستانهای…

  • برنامه زمانبندی پروژه ها با اکسل

    برنامه زمانبندی پروژه ها با اکسل برنامه زمانبندی اکسل برنامه زمانبندی مصالح ماشین آلات نیروی انسانی نمودار گانت رفتن به سایت اصلی رنامه‌ریزی و داشتن یک برنامه جامع در هر کاری، سبب افزایش سرعت و دقت آن می‌شود. عملیات عمرانی…

  • پاورپوینت آموزش حسابرسی عملیاتی

    پاورپوینت آموزش حسابرسی عملیاتی پاورپوینت آموزش حسابداری عملیاتی پاورپوینت دوره آموزشی حسابرسی عملیاتی پاورپوینت حسابرسی عملیاتی pdf پاورپوینت حسابرسی عملیاتی و عملکرد پاورپوینت حسابرسی عملیاتی ppt رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آموزش حسابرسی عملیاتی جهت رشته حسابداری در قالب 62…

  • پاورپوینت تشخيص و مراقبت از كارديوميوپاتی در بارداری

    پاورپوینت تشخيص و مراقبت از كارديوميوپاتی در بارداری رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت تشخيص و مراقبت از كارديوميوپاتی در بارداری جهت رشته ی پزشکی در قالب 13 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با…

  • پاورپوینت کتاب و درس اصول محاسبات شيمي صنعتي

    پاورپوینت کتاب و درس اصول محاسبات شيمي صنعتي پاورپوینت موازنه انرژی پاورپوینت جزوه اصول محاسبات شيمي پاورپوینت اصول محاسبات شیمی پاورپوینت حل المسائل اصول محاسبات شیمی صنعتی پیام نور رفتن به سايت اصلي  دانلود پاورپوینت  کتاب و درس اصول محاسبات…

  • پایان نامه سلامت روانی کارکنان شهرداری

    پایان نامه سلامت روانی کارکنان شهرداری کلمات کلیدی : پایان نامه سلامت روان پایان نامه سلامت روانی پایان نامه روانشناسی سلامت پایان نامه های سلامت روان پایان نامه درباره سلامت روانی موضوع پایان نامه روانشناسی سلامت پایان نامه سلامت روانی…

  • سیستم پاداش دهی به کارکنان در سازمانها

    سیستم پاداش دهی به کارکنان در سازمانها سیستم پاداش در سازمانها سیستم پاداش دهی در سازمان سیستم پاداش دهی به کارکنان در سازمانها سیستم پاداش در مدیریت منابع انسانی انواع پاداش در مدیریت منابع انسانی تاثیر پاداش بر عملکرد کارکنان…

  • دانلود تحقیق درباره دلبستگی با فرمت ورد

    دانلود تحقیق درباره دلبستگی با فرمت ورد رفتن به سايت اصلي هدف از این تحقیق بررسی دلبستگی  با فرمت docx در قالب 47 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش می باشد     انسان‏ها دارای سیستم رفتاری…

  • پاورپوینت قصه عشق و عناصر قصه

    پاورپوینت قصه عشق و عناصر قصه رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت قصه عشق و عناصر قصه جهت رشته روانشناسی در قالب 29 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش       چرا…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارتباط موثر 62 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارتباط موثر 62 صفحه فصل دوم پایان نامه ارتباط موثر مبانی نظری ارتباط موثر پیشینه تحقیق ارتباط موثر پیشینه داخلی ارتباط موثر پیشینه خارجی ارتباط موثر پیشینه پژوهش ارتباط موثر پیشینه نظری ارتباط موثر ادبیات…

  • پستهای سازمانی،شرایط احراز و تجزیه و تحلیل آنها

    پستهای سازمانی،شرایط احراز و تجزیه و تحلیل آنها پستهای سازمانی مدیریت منابع انسانی تجزیه و تحلیل مشاغل طراحی ساختار سازمانی دانلود پایان نامه رشته مدیریت پستهای سازمانی،شرایط احراز و تجزیه و تحلیل آنها تجزیه و تحلیل مشاغل واحدهای دانشگاه دانلود…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق توسعه گردشگری روستایی 85 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق توسعه گردشگری روستایی 85 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری توسعه گردشگری روستایی فصل دوم پایان نامه توسعه گردشگری روستایی دانلود مبانی نظری توسعه گردشگری روستایی پیشینه توسعه گردشگری روستایی پیشینه تحقیق توسعه گردشگری روستایی…

  • مدیریت ارتباط با مشتری در آژانس های مسافرتی

    مدیریت ارتباط با مشتری در آژانس های مسافرتی اهمیت ولزوم اجرای CRM مدیریت ارتباط با مشتری در آژانس های مسافرتی ضرورت اجرای CRM در دفاتر خدمات گردشگری مزایای CRM برای دفاتر خدمات گردشگری مدل های پیاده سازی CRM پایان نامه…

  • کتاب الفن و مذاهبه فی النثر العربی بهمراه جزوات مربوط به نثر عربی از آغاز تا پایان دوره اموی (پاسخ سوالات تشریحی)

    کتاب الفن و مذاهبه فی النثر العربی بهمراه جزوات مربوط به نثر عربی از آغاز تا پایان دوره اموی (پاسخ سوالات تشریحی) کلمات کلیدی : کتاب الفن و مذاهبه فی النثر العربی بهمراه جزوات مربوط به نثر عربی از آغاز…

  • پاورپوینت مسمومیت استافیلوکوکی

    پاورپوینت مسمومیت استافیلوکوکی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت مسمومیت استافیلوکوکی  جهت رشته ی پزشکی در قالب 208 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش       بيماريهای گذشته و حال .…

  • دانلود پاورپوینت شبیه سازی کامپیوتر

    دانلود پاورپوینت شبیه سازی کامپیوتر پاورپوینت در مورد شبیه سازی کامپیوتر پاورپوینت شبیه سازی در کامپیوتر پاورپوینت کتاب شبیه سازی کامپیوتر رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت شبیه سازی کامپیوتر جهت رشته کامپیوتر در 201 اسلاید و با فرمت pptx …

  • پاورپوینت آموزش تدریس درس 21 مطالعات اجتماعی هشتم - ویژگی های طبیعی و انسانی اروپا

    پاورپوینت آموزش تدریس درس 21 مطالعات اجتماعی هشتم - ویژگی های طبیعی و انسانی اروپا رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آموزش تدریس درس 21 مطالعات اجتماعی هشتم - ویژگی های طبیعی و انسانی اروپا به دانش آموزان کلاس هشتم…

  • دانلود پاورپوینت مبانی مدیریت رسانه

    دانلود پاورپوینت مبانی مدیریت رسانه رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت مباني مديريت در رسانه جهت رشته مدیریت در 95 اسلاید و با فرمت pptx  بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش       مديريت علم وهنر سازمان…